ΜΑΓΝΗΣΙΑ

Πολλές αλλαγές έχει υποστεί το πειθαρχικό δίκαιο από το 2007 μέχρι 2019

Σε μία κατάμεστη αίθουσα στο αμφιθέατρο του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών τουΠ.Θ., πραγματοποιήθηκε ημερίδα με θέμα “Το πειθαρχικό αδίκημα των δημοσίων υπαλλήλων – Μορφές εκδήλωσης, Διαδικασία Ελέγχου, Πειθαρχική κύρωση & Δημοσιονομικός Καταλογισμός” που συνδιοργάνωσαν το Ν.Τ. Μαγνησίας της ΑΔΕΔΥ και ο Δικηγορικός Σύλλογος Βόλου.

Στην εκδήλωση, τονίστηκε μεταξύ άλλων ότι, το πειθαρχικό δίκαιο από το 2007 μέχρι 2019 έχει υποστεί πολλές αλλαγές ειδικά τα χρόνια των μνημονίων και πριν λίγο καιρός εάν ένας δημόσιος υπάλληλος είχε μια καταγγελίες στην ιδιωτική του ζωή αυτομάτως θα μπορούσε να βρισκόταν εκτός υπηρεσίας μέχρι να δικαιωθεί.

Ο πρόεδρος του Ν.Τ. ΑΔΕΔΥ Μαγνησίας, Φιλ. Κωνσταντινίδης, ανέφερε ότι αποφάσεις παραπτωμάτων κρινόταν στα δικαστήρια και η αγωνία πήγαινε από αναβολή σε αναβολή και ο εισαγγελέας έκρινε αν ο υπάλληλος πρέπει να τεθεί σε αργία ανάλογα σε ποια υπηρεσία είναι κι ανάλογα με το παράπτωμα. Σε επίπεδο Μαγνησίας, για δύο τουλάχιστον περιπτώσεις τέθηκε ερώτημα να τεθούν σε αργία δύο υπάλληλοι, οι περιπτώσεις τους έφτασαν στο Δευτεροβάθμιο πειθαρχικό και τελικά δεν τέθηκαν σε αργία.

Από την πλευρά του, ο Δημ. Μπράτης, Γενικός Γραμματέας της ΑΔΕΔΥ τόνισε ότι στα χρόνια των μνημονίων ψηφίστηκαν πάνω από 15 νόμοι για το πειθαρχικό αδίκημα, με πολύ αυστηρές κυρώσεις – άδικες σε πολλές περιπτώσεις – γιατί θεώρησαν ότι το πρόβλημα της δημόσιας διοίκησης είναι η λειτουργία των δημοσίων υπαλλήλων.

Όπως δήλωσε «Η ΑΔΕΔΥ έχει πει ότι φαινόμενα διαφθοράς και σοβαρών αδικημάτων όχι μόνο να παταχθούν, αλλά και να τιμωρηθούν αυστηρά μέχρι της οριστικής παύσης, έτσι ώστε να μην σπιλώνουν αυτοί οι λίγοι την λειτουργίας των υπολοίπων δημοσίων υπαλλήλων που ευσυνείδητα κάνουν τη δουλειά τους. Χρειάζεται μέτρο. Από τη μία ο συνταγματικός νομοθέτης έκανε το πειθαρχικό δίκαιο για να προστατέψει το δημόσιο συμφέρον για πιθανές αυθαιρεσίες δημοσίων υπαλλήλων από την άλλη όμως να δεχόμαστε ότι ο υπάλληλος έχει υποχρεώσεις και δικαιώματα π.χ. ένα ακραίο παράδειγμα όπου υπάρχει αναξιοπρεπής συμπεριφορά εκτός υπηρεσίας και να μαλώσεις με έναν γείτονα για μια σχέση πάρκινγκ και να σε οδηγήσει στο πειθαρχικό».

Σε ερώτηση αν υπάρχουν απολύσεις για υπαλλήλους που είχαν καταδικαστεί είπε ότι υπήρχαν απολύσεις αλλά το θέμα το εκμεταλλεύτηκαν διάφοροι πολιτικοί λέγανε ότι υπάρχουν 7.000 δημόσιοι υπάλληλοι που είναι σε καθεστώς οριστικής παύσης και δεν απολύονται, αλλά μετά από έρευνες διαπιστώθηκε ότι αυτά τα νούμερα ήταν μόλις 263 υπάλληλοι, και σε κάθε περίπτωση αυτός που οφείλει να υλοποιεί τις αποφάσεις είναι η Πολιτεία, που έχει την πλειοψηφία των πειθαρχικών συμβουλίων.

Ο Νικ. Παπαπέτρος δικηγόρος είπε ότι τα πειθαρχικά παραπτώματα είναι πολλά και επικεντρώθηκε σε λίγα, εστιάζοντας στις κοινωνικοποιλιτικές διαστάσεις των παραπτωμάτων στα θέματα αργίας παραβάσεων καθήκοντος της αναξιοπρεπούς συμπεριφοράς και κυρίως με την προσέγγιση πως αντιμετωπίζονται σε σχέση με το Σύνταγμα και την Ευρωπαϊκή σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

Όπως είπε, το πειθαρχικό δίκαιο εργαλειοποιήθηκε τα τελευταία 10 χρόνια στα χρόνια του μνημονίου, προστέθηκαν διατάξεις οι οποίες υποτίθεται είχαν στόχο την καταπολέμηση της διαφθοράς αλλά στόχευαν στον περιορισμό του δημόσιου τομέα.

Τέλος, ο Γεώργιος Κωνσταντάς, π. αντιπρόεδρος Ελεγκτικού Συνεδρίου μίλησε για τη σχέση των πειθαρχικών αδικημάτων με τους καταλογισμούς που σαν αναγκαία συνέπεια μπορούν να υπάρχουν στο πρόσωπο των υπολόγων που καθίστανται όταν κάνουν πειθαρχικά αδικήματα.

Όπως εξήγησε, αν γίνει καταγγελία ή καταλογισμός, μετά την διαδικασία που ακολουθείται, οι δημόσιοι υπάλληλοι έχουν τη δυνατότητα να αντικρούσουν τον καταλογισμό στο Ελεγκτικό Συνέδριο επικαλούμενοι πολλά επιχειρήματα. Μάλιστα τώρα τελευταία επικαλούνται αρχές συνταγματικές όπως η αρχή της αναλογικότητας που παλιά δεν λαμβάνονταν υπόψη.