Mea Culpa

Τι “τρέχει” με το λιμάνι του Βόλου;

Πρέπει, εκ προοιμίου, να σας πω ότι οι ιδιωτικοποιήσεις δεν είναι κάτι που απαραιτήτως μας βρίσκει αντίθετους. Ειδικά σε εκείνες τις περιπτώσεις, στις λεγόμενες  μεγάλες υποδομές της χώρας, οι οποίες για δεκαετίες είτε υπολειτουργούν ή προκαλούν μεγάλες ζημιές στο ελληνικό δημόσιο, ενώ υπό κανονικές προϋποθέσεις θα μπορούσαν να αποφέρουν μεγάλα έσοδα, τόσο για τον κρατικό κορβανά, όσο και για τον ελληνικό λαό.

Υποδομές, όπως τα λιμάνια ή τα αεροδρόμια αποτέλεσαν για δεκαετίες στη χώρα παράδειγμα κακοδιοίκησης, κακοδιαχείρισης και προβληματικής – αντιαναπτυξιακής λειτουργίας, εξαιτίας των γνωστών προβλημάτων που για δεκαετίες ολόκληρες αντιμετώπιζε η χώρα, με αποτέλεσμα υποδομές που θα μπορούσαν να αποφέρουν στην χώρα τεράστια κέρδη, να δημιουργούν επί μονίμου βάσεως ζημιά.

Η ιδιωτικοποίησή τους, δε, άλλαξε άρδην το σκηνικό που περιγράφουμε παραπάνω, από όλες τις απόψεις, με χαρακτηριστικά παραδείγματα το λιμάνι του Πειραιά ή τα αεροδρόμια που έχουν παραχωρηθεί στην γερμανική Fraport.

Βέβαια, πολλά μπορούν να ειπωθούν για τον τρόπο με τον οποίο έγιναν ή γίνονται αυτές οι παραχωρήσεις, διαδικαστικά και οικονομικά, αλλά αυτό αποτελεί θέμα μιας άλλης συζήτησης.

Στο θέμα μας όμως, σκοπός του οποίου δεν είναι να καταγγείλει, αλλά να παρουσιάσει μια κατάσταση που είναι παραπάνω από προφανές ότι έχει πάρει το δρόμο της και οι όποιες εξελίξεις θα έρθουν συντομότερα από ότι ενδεχομένως θα περιμέναμε.

Κάτι τέτοιο, άλλωστε επιβεβαιώνεται και από την πρόσφατη απόφαση που πάρθηκε κατά την πρόσφατη γενική συνέλευση του ΟΛΒ, οπού –εκτός από τον ορισμό του νέου Διοικητικού Συμβουλίου- αποφασίστηκε να περιέλθει στην δικαιοδοσία του ΤΑΙΠΕΔ το 100% των ταμειακών διαθεσίμων του οργανισμού, έναντι του 35% μέχρι τώρα!

Γεγονός που σημαίνει ότι ουσιαστικά, πέραν του τυπικού, το λιμάνι περνά στην πλήρη ιδιοκτησία του ΤΑΙΠΕΔ. Και είναι γνωστό σε όλους ότι ο ρόλος του ΤΑΙΠΕΔ είναι να διαχειρίζεται την περιουσία του ελληνικού δημοσίου, που έχει περάσει στην κατοχή του, με σκοπό, κατά κύριο λόγο, την πώληση ή παραχώρηση σε ιδιώτες.

Ας πάρουμε τα πράγματα, όμως, από την αρχή, κάνοντας μία μικρή αναδρομή στις εξελίξεις του τελευταίου, σχεδόν, ενός έτους.

Τον Φεβρουάριο του 2018 ψηφίστηκε στην Βουλή το νομοσχέδιο για την αξιοποίηση δέκα μεγάλων λιμανιών της χώρας, μεταξύ των οποίων και του Βόλου. Τούτο ήρθε ως συνέχεια της παραχώρησης του 100% των μετοχών στο ΤΑΙΠΕΔ, το 2012, με διάρκεια έως το 2042.

Τον Απρίλιο, ο Δήμαρχος Βόλου δέχθηκε στο γραφείο του τον Πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ και συζήτησαν θέματα που αφορούν την αξιοποίηση του λιμανιού του Βόλου και την παραχώρηση χερσαίων ζωνών, όπως η περιοχή του Παλαιού Λιμεναρχείου και το πάρκο Αγίου Κωνσταντίνου. Σύμφωνα με τα όσα είχε δηλώσει τότε ο Πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ οι διαδικασίες παραχώρησης έχουν ήδη προχωρήσει και αναμένεται σύντομα να ολοκληρωθούν, ενώ για το ενδιαφέρον του Δήμου για αξιοποίηση λειτουργιών του λιμανιού συμφωνήθηκε να γίνει μια νέα συνάντηση αμέσως μετά τις εκλογές.

Και είναι γεγονός ότι οι διαδικασίες προχωρούν με γοργούς ρυθμούς, καθώς σύμφωνα με δημοσιεύματα του Αυγούστου, το ΤΑΙΠΕΔ επεξεργάζεται τρία διαφορετικά μοντέλα για την αξιοποίηση των δέκα λιμανιών που προαναφέραμε, μεταξύ των οποίων και του Βόλου, τα οποία θα οδηγήσουν ακόμη και στην πλήρη αποκρατικοποίηση του λιμανιού της πόλης μας.

Θα μου πείτε μέχρι εδώ καλά, καθώς μιλάμε για μία διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και επτά χρόνια και με την οποία –αν εξαιρέσουμε τα ταμπού της προηγούμενης Κυβέρνησης- ουδείς ουσιαστικά διαφωνεί.

Δεν είναι υπερβολή, άλλωστε, να πούμε ότι η μέχρι σήμερα κατάσταση, διαχρονικά, μόνο ως θετική δεν μπορεί να χαρακτηριστεί. Το λιμάνι και οι εκτάσεις που κατέχει αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα “περιουσιακά” στοιχεία της πόλης και θα μπορούσαν να αποφέρουν τεράστια κέρδη για την πόλη, αλλά παραμένουν αναξιοποίητα, προσφέροντας μια εικόνα, μάλλον, δυσφημιστική, όπως αναξιοποίητες είναι και οι δυνατότητες που συνολικά διαθέτει το λιμάνι.

Άρα ουδείς νοήμων θα μπορούσε να διαφωνήσει με την ιδιωτικοποίησή του ή μέρους των δραστηριοτήτων του ή με αξιοποίηση των χώρων που διαθέτει είτε με παραχώρηση στο Δήμο ή σε ιδιώτες.

Και απ’ ότι φαίνεται αυτή η διαδικασία προχωρά με γοργούς ρυθμούς, ειδικά αν λάβουμε υπόψη την κινητικότητα που παρουσιάζεται το τελευταίο διάστημα προς αυτή την κατεύθυνση, όπως προκύπτει και από πρόσφατη συνάντηση του Δημάρχου Βόλου με τον Περιφερειάρχη Θεσσαλίας, στις 16 Σεπτεμβρίου, όπου μεταξύ άλλων συζητήθηκε και η προοπτική συνεργασίας Δήμου και Περιφέρειας με ιδιώτη – επενδυτή (ΣΔΙΤ) για την πιθανή συμμετοχή στην πρόσκληση ενδιαφέροντος για την αξιοποίηση του λιμανιού του Βόλου.

Πράγμα που σημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι οι διαδικασίες προχωρούν και ότι, ενδεχομένως, να υπάρχει ήδη η εκδήλωση ενδιαφέροντος, έστω και ατύπως, προς την κατεύθυνση αυτή.

Άλλωστε, και οι εξελίξεις στο τελευταίο Δ.Σ. του ΟΛΒ ανοίγουν διάπλατα τις πόρτες για μία τέτοια εξέλιξη, που απ’ ότι φαίνεται δεν θα αργήσει να συμβεί, δεδομένου ότι και οι τοπικές αρχές ήδη ετοιμάζουν το έδαφος προς αυτή την κατεύθυνση, ενώ οι πληροφορίες που λαμβάνουμε είναι πολλές, ειδικά σε ότι αφορά το μοντέλο ιδιωτικοποίησης που τελικά θα επιλεγεί και τους ενδιαφερομένους επενδυτές.

Αυτό που ίσως θα έπρεπε να γίνει είναι να υπάρξει η σχετική ενημέρωση της κοινής γνώμης για τα επόμενα βήματα, αλλά και το χρονοδιάγραμμα που έχει επιλεγεί για τις μελλοντικές κινήσεις, κάτι που είναι , μάλλον, ήδη γνωστό σε κάποιους.