ΜΑΓΝΗΣΙΑ

Διάκριση του Δήμου Βόλου για τη στάθμευση από τα Best City Awards

Ακόμη μια διάκριση για το Δήμο Βόλου και τη Διεύθυνση της Βιώσιμης Κινητικότητας αποτελεί το βραβείο για το “ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης της στάθμευσης στο Δήμο Βόλου” που απονεμήθηκε από τα BEST CITY AWARDS που αποτελούν θεσμό, διοργανώνονται από την ΚΕΔΕ και επιβραβεύουν τις καινοτόμες δράσεις των Δήμων, παρέδωσε στον Δήμαρχο Βόλου, κ. Αχιλλέα Μπέο, ο Συντονιστής Βιώσιμης Κινητικότητας, Συγκοινωνιολόγος κ. Κωνσταντίνος Καραγιάννης, παρουσία  και του αρμόδιου Αντιδημάρχου Πολεοδομικού Σχεδιασμού και Βιώσιμης Κινητικότητας κ. Αθανασίου Σταυρίδη.

Πρόκειται για την τρίτη διαδοχική βράβευση του Δήμου Βόλου και της Διεύθυνσης Βιώσιμης Κινητικότητας μετά από τις δύο βραβεύσεις του 2018 (1: σχεδιασμός δικτύου ποδηλατοδρόμων και 2: σχεδιασμός νέων κυκλικών κόμβων),

Ο Δήμος Βόλου, έχοντας όραμα τη διαμόρφωση μίας σύγχρονης πόλης – πρότυπο, σχεδιάζει και υλοποιεί καινοτόμα έργα, προς όφελος των πολιτών και των επισκεπτών της πόλης.

Μέσω της εφαρμογής ενός Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Στάθμευσης το όραμα του Δήμου Βόλου είναι να δημιουργήσει μια σύγχρονη πόλη πρότυπο, μια λειτουργική πόλη που χαίρεσαι να ζεις και να επισκέπτεσαι, φιλική προς το περιβάλλον, υιοθετώντας τις αρχές της βιώσιμης αστικής κινητικότητας.

Το Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης της Στάθμευσης στον Δήμο Βόλου, αναπτύσσεται από τη Δημοτική Αρχή μέσω της αρμόδιας Διεύθυνσης Βιώσιμης Κινητικότητας και περιλαμβάνει τα εξής στάδια:

1) Μελέτη χωροθέτησης του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης

2) Μελέτη εφαρμογής του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης

3) Πρόβλεψη για χώρους στάθμευσης ΑΜΕΑ

4) Πρόβλεψη για χώρους στάθμευσης οχημάτων φορτοεκφόρτωσης

5) Πρόβλεψη για χώρους στάθμευσης μοτοποδηλάτων

6) Πρόβλεψη για χώρους στάθμευσης βαρέων οχημάτων και λεωφορείων.

7) Ανάπτυξη δικτύου ταχυφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων

8) Κατασκευή νέου δημοτικού κτιρίου στάθμευσης στην οδό Φιλελλήνων

9) Μελέτη διασύνδεσης όλων των διαθέσιμων χώρων στάθμευσης, δημοτικών  & ιδιωτικών καθώς και των διαθέσιμων χώρων του Οργανισμού Λιμένος Βόλου.

Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης της Στάθμευσης στον Δήμο Βόλου

Όραμα και βασικοί στόχοι του έργου

Τα σημερινά κέντρα των πόλεων ταλαιπωρούνται από την εκτεταμένη χρήση των αυτοκινήτων και την εξάρτηση των μετακινούμενων με αυτά, έχοντας ως αποτέλεσμα την δημιουργία συμφόρησης και την υποβάθμιση της ποιότητας ζωής κατοίκων και επισκεπτών. Αυτό το πρόβλημα έρχεται να αντιμετωπίσει η εφαρμογή συνδυαστικών μέτρων τα οποία εντάσσονται σε ένα ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης της Στάθμευσης, που έχουν ως στόχο να επιφέρουν αλλαγές στην φιλοσοφία των μετακινήσεων και να προάγουν ένα ολοκληρωμένο, βιώσιμο και φιλικό προς το περιβάλλον σύστημα κινητικότητας.

Όραμα του Δήμου Βόλου μέσω της σύστασης ενός Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Στάθμευσης είναι να δημιουργήσει μια πόλη πρότυπο, μια λειτουργική πόλη, φιλική προς το περιβάλλον υιοθετώντας μια νέα κουλτούρα βιώσιμης κινητικότητας.

Ο Δήμος Βόλου μέσω της αρμόδιας Διεύθυνσης Βιώσιμης Κινητικότητας προβαίνει στη δημιουργία ενός Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης της Στάθμευσης και θέτει τους εξής βασικούς στόχους:

1) Βελτίωση της καθημερινής ζωής των κατοίκων, παρέχοντας υποδομές που αναβαθμίζουν το αστικό περιβάλλον και ενισχύουν την βιώσιμη κινητικότητα.

2) Διασφάλιση  της στάθμευσης των κατοίκων, με την παροχή προνομίων ελεύθερης στάθμευσης σε συγκεκριμένα οδικά τμήματα και εξυπηρέτηση της βραχυχρόνιας στάθμευσης.

3) Βελτίωση κυκλοφοριακών συνθηκών, η οποία περιλαμβάνει την απαγόρευση της μακροχρόνιας στάθμευσης και την μείωση της χρήσης των αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης, εφαρμόζοντας κατάλληλες πολιτικές όπως η βελτίωση αστικών συγκοινωνιών και ποδηλατοδρόμων.

4) Ελεγχόμενη προσβασιμότητα οχημάτων στο κέντρο της πόλης  όπου συγκεντρώνεται πλήθος υπηρεσιών και λειτουργιών.

5) Ενθάρρυνση για συνετή χρήση των εναλλακτικών μέσων μεταφοράς όπως τα μέσα μαζικής μεταφοράς και το ποδήλατο.

6) Ανάπτυξη δικτύου ταχυφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων

7) Διασφάλιση της προσβασιμότητας των ΑΜΕΑ.

8) Τακτοποίηση της στάθμευσης τόσο εντός όσο και εκτός οδού.

9) Μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και του θορύβου.

Αναλυτική περιγραφή έργου

Το Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης της Στάθμευσης στον Δήμο Βόλου περιλαμβάνει τα εξής στάδια:

1) Μελέτη χωροθέτησης του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης

2) Μελέτη εφαρμογής του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης

3) Πρόβλεψη για χώρους στάθμευσης ΑΜΕΑ

4) Πρόβλεψη για χώρους στάθμευσης οχημάτων φορτοεκφόρτωσης

5) Πρόβλεψη για χώρους στάθμευσης μοτοποδηλάτων

6) Πρόβλεψη για χώρους στάθμευσης βαρέων οχημάτων και λεωφορείων.

7) Ανάπτυξη δικτύου ταχυφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων

8) Κατασκευή νέου δημοτικού κτιρίου στάθμευσης στην οδό Φιλελλήνων

9) Μελέτη διασύνδεσης όλων των διαθέσιμων χώρων στάθμευσης, δημοτικών  & ιδιωτικών καθώς και των διαθέσιμων χώρων του Οργανισμού Λιμένος Βόλου.

Η περιοχή εφαρμογής του νέου Συστήματος Ελεγχομένης Στάθμευσης (ΣΕΣ) περιλαμβάνει συνολικά 45 οδικά τμήματα στα οποία χωροθετούνται 1.008 θέσεις επισκεπτών και 1.401 θέσεις στάθμευσης για μόνιμους κατοίκους. Επιπλέον σε αυτές τις οδούς έχουν καθοριστεί θέσεις στάθμευσης για ΑΜΕΑ, για φορτοεκφόρτωση, για μοτοποδήλατα, ταξί και σχολικά λεωφορεία.

Εικόνα 1: Χάρτης περιοχής υλοποίησης έργου  

Η παρακολούθηση της στάθμευσης θα πραγματοποιηθεί με την τοποθέτηση 652 αισθητήρων στάθμευσης για τις θέσεις επισκεπτών καθώς επίσης και με ελεγχόμενες μπάρες για την πρόσβαση στα δύο μεγάλα υπαίθρια πάρκινγκ. Θα παρέχονται στοιχεία σε πραγματικό χρόνο για την διαθεσιμότητά τους. Η διαβίβαση της πληροφορίας από τους αισθητήρες προς την πλατφόρμα έξυπνης πόλης θα γίνεται μέσω ενός δικτύου LoraWAN που θα εγκατασταθεί στο πλαίσιο του έργου και θα αποτελείται από μία σειρά διαδικτυακών συσκευών.  

Η διαχείριση των θέσεων στάθμευσης της πόλης θα γίνεται μέσα από την πλατφόρμα έξυπνης πόλης του δήμου, η οποία θα λειτουργεί ως εργαλείο διαχείρισης για τον πλήρη έλεγχο της υποδομής ελεγχόμενης στάθμευσης. Στη συνέχεια τα δεδομένα θα αποστέλλονται στο Σύστημα Ελεγχόμενης στάθμευσης το οποίο θα είναι υπεύθυνο για την :

  • χρέωση χρόνου στάθμευσης επισκεπτών
  • αστυνόμευση του ΣΕΣ, με τη χρήση ειδικού εξοπλισμού
  • αγορά εισιτηρίων από τους χρήστες

Το σύστημα περιλαμβάνει επίσης την δημιουργία ενός ακόμα δημοτικού πάρκινγκ στην συμβολή των οδών Φιλελλήνων και Δημητριάδος. Το συγκεκριμένο κτίριο έχει ήδη κατασκευαστεί και το προσεχές διάστημα θα είναι έτοιμο προς χρήση. Περιλαμβάνει 7 υπόγειους ορόφους και 7 υπέργειους με συνολική χωρητικότητα 250 θέσεων.

Το ενιαίο Σύστημα Διαχείρισης της Στάθμευσης ολοκληρώνεται με την Μελέτη διασύνδεσης όλων των διαθέσιμων χώρων στάθμευσης, που σκοπό έχει την εύκολη και απρόσκοπτη στάθμευση για τους κατοίκους αλλά και τους επισκέπτες της πόλης. Οι χώροι στάθμευσης που θα περιλαμβάνονται στην μελέτη διασύνδεσης είναι:

  1. Δημοτικό Κτίριο Στάθμευσης στην οδό Λαχανά χωρητικότητας 100 θέσεων.
  2. Δημοτικό  Κτίριο Στάθμευσης στην οδό Ογλ χωρητικότητας 150  θέσεων.
  3. Δημοτικό Κτίριο Στάθμευσης στην οδό Φιλελλήνων χωρητικότητας 250 θέσεων.
  4. Τρεις υπαίθριοι χώροι στάθμευσης του Λιμανιού συνολικής χωρητικότητας 700 θέσεων οχημάτων  και 150 θέσεων για μεγάλα οχήματα και λεωφορεία.
  5. Ιδιωτικά κτίρια στάθμευσης συνολικής χωρητικότητας περίπου 600 θέσεων.
  6. Ιδιωτικοί υπαίθριοι χώροι στάθμευσης συνολικής χωρητικότητας περίπου 400 θέσεων.

Καινοτομία του έργου

Η καινοτομία του εν λόγω έργου είναι ότι αποτελεί μια ολοκληρωμένη και τεχνολογικά προηγμένη λύση για την ολοκληρωμένη διαχείριση της στάθμευσης στο κέντρο του Βόλου. Η στάθμευση ελέγχεται και υλοποιείται με την υποστήριξη καινοτόμων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών. Αποτελεί ένα έργο που με τον σωστό σχεδιασμό έχει ήδη συντελέσει στην  πιο εύκολη και γρήγορη την στάθμευση των κατοίκων (χρήση ηλεκτρονικής στάθμευσης) και να αποσυμφορήσει το κέντρο μέσω της πρόβλεψης για χώρους στάθμευσης επαρκής χωρητικότητας σε καίρια σημεία μέσα στην πόλη. Επιπλέον, εκτός από ένα σύγχρονο σύστημα αποτελεί και ένα δίκαιο σύστημα που ικανοποιεί το σύνολο των αναγκών στάθμευσης.   

Προϋπολογισμός και χρόνος υλοποίησης του έργου

Το συνολικό κόστος του έργου (μελέτες, συστήματα διαχείρισης, κτιριακές υποδομές), ανέρχεται στα 15.000.000 ευρώ, με χρόνο υλοποίησης τρία χρόνια (2019-2021).

Προσδοκώμενα οφέλη του έργου

Αναλογιζόμενοι τα προβλήματα των σύγχρονων αστικών κέντρων, το πρόβλημα της στάθμευσης είναι εξαιρετικά έντονο, εντείνει την κυκλοφοριακή συμφόρηση και προκαλεί σημαντική επιβάρυνση στο περιβάλλον. Με την υλοποίηση του έργου ο Δήμος Βόλου επιδιώκει να δώσει μια αποτελεσματική και ολοκληρωμένη λύση που θα ανακουφίσει το κέντρο της πόλης από τον κυκλοφοριακό φόρτο και θα βελτιώσει τις περιβαλλοντικές συνθήκες. Πιο συγκεκριμένα τα οφέλη που θα προκύψουν από την εφαρμογή του εν λόγου έργου είναι τα ακόλουθα:

  • Καλύτερη ποιότητα ζωής: Με την εφαρμογή του έργου δημιουργείται ένα κέντρο απαλλαγμένο από την κυκλοφοριακή συμφόρηση και την παράνομη στάθμευση των αυτοκινήτων, γεγονός που έχει ως επακόλουθο πιο ελκυστικούς δημόσιους χώρους προσιτούς στην χρήση ποδηλάτων και πεζών, καλύτερη οδική ασφάλεια, καλύτερη ποιότητα αέρα, λιγότερες εκπομπές αέριων ρύπων και λιγότερο θόρυβο.
  • Απρόσκοπτες μετακινήσεις και βελτιωμένη προσβασιμότητα: Με την εφαρμογή του νέου έργου απελευθερώνεται το κέντρο της πόλης από την παράνομη στάθμευση οχημάτων, το οποίο οδηγεί σε πιο γρήγορες και απρόσκοπτες μετακινήσεις καθώς και σε ταχύτερες μεταφορές προϊόντων. Παράλληλα μέσω της χρήσης πιο βιώσιμων μέσων μεταφοράς (μέσα μαζικής μεταφοράς, ποδήλατο), δημιουργούνται ιδεατές συνθήκες για εύκολη και ασφαλή πρόσβαση σε πεζούς και ΑΜΕΑ.
  • Πιο ανταγωνιστική πόλη: Λαμβάνοντας υπόψη τον εθνικό ανταγωνισμό των αστικών κέντρων των πόλεων, μια καλά οργανωμένη και βιώσιμη πόλη με σαφή πολιτική κινητικότητας είναι μια πιο ελκυστική πόλη για τους επενδυτές.

Συμπεράσματα:

Τα συμπεράσματα στην μέχρι σήμερα εφαρμογή του μέτρου είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά, καθώς οι διαθέσιμοι χώροι στάθμευσης για ΑΜΕΑ, καθώς και για φορτοεκφόρτωση εμπορευμάτων είναι ιδιαίτερα εμφανείς και δεν παρατηρείται πλέον παράνομη κατάληψη αυτών. Επίσης έχει καταμετρηθεί μείωση της παράνομης στάθμευσης οχημάτων σε ποσοστό 15%. Τέλος, συνεχίζονται συστηματικά οι καταγραφές δεδομένων ώστε με την ολοκλήρωση του έργου να υπάρξουν επιστημονικά τεκμηριωμένοι δείκτες βελτίωσης των συνθηκών στάθμευσης, όσο και δείκτες που αφορούν στην ποιότητα του περιβάλλοντος.