ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ

Σχέδιο «διάσωσης» στα ΕΛ.ΤΑ. με μειώσεις μισθών και εθελούσιες εξόδους

Δρομολογείται αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κατά 100 εκατ. ευρώ, με τη συμμετοχή της Ελληνικής Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας. Η αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ.
Επιχείρηση… συρρίκνωσης στα Ελληνικά Ταχυδρομεία, με την κυβέρνηση να δρομολογεί σχέδιο εθελούσιας εξόδου για περίπου 2.000 εργαζομένους, καθώς και μειώσεις μισθών, στοχεύοντας να αλλάξει την καθοδική οικονομική πορεία της εταιρείας.

Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση προβαίνει σε κρατική παρέμβαση, με αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας κατά 100 εκατ. ευρώ. Όπως τονίζεται, στην ΑΜΚ θα συμμετέχει η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ). Σε κάθε περίπτωση, η συρρίκνωση φαίνεται να αποτελεί το τίμημα για την κρατική ενίσχυση των 100 εκατ. ευρώ, ενώ άγνωστο παραμένει το επόμενο βήμα για την εταιρεία, καθώς δεν έχει αποκλειστεί η επιλογή της ιδιωτικοποίησης στο μακροπρόθεσμο μέλλον.

Σύμφωνα με την κυβέρνηση, οι βασικοί άξονες του σχεδίου –που παρουσιάστηκαν στο υπουργικό συμβούλιο από τους υπουργούς Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Χρ. Σταϊκούρα και Κυρ. Πιερρακάκη– είναι οι εξής:

«ο εξορθολογισμός του μισθολογικού κόστους, με έμφαση στην υλοποίηση σχεδίου εθελουσίας εξόδου εργαζομένων»
«ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εταιρείας, με αναβάθμιση συστημάτων, αυτοματοποίηση κέντρων διαλογής και παροχή καλύτερων και περισσότερων ψηφιακών υπηρεσιών προς τους πολίτες»
«η αναδιάρθρωση της οργανωτικής δομής της εταιρείας για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων της καθολικής υπηρεσίας, σε συνδυασμό με αλλαγές στο μοντέλο εξυπηρέτησης της αλληλογραφίας»
«η ανάπτυξη νέας πολιτικής προμηθειών και η καλλιέργεια μιας νέας εταιρικής κουλτούρας, με την αναβάθμιση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού της εταιρείας»
ΣΥΡΙΖΑ: Όχι σε κλείσιμο καταστημάτων και εργασιακή απορρύθμιση
Για ένα «σκληρό μάθημα» προς «τους νεοφιλελεύθερους» που συνιστά η κρατική παρέμβαση, κάνει λόγο ο τομεάρχης Ψηφιακής Διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Μάριος Κάτσης, αναφερόμενος στο κυβερνητικό σχέδιο για τα ΕΛ.ΤΑ.

Τονίζει επίσης ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θα ανεχθεί «την καταστρατήγηση των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων, με απολύσεις και κλείσιμο καταστημάτων», ενώ καλεί την κυβέρνηση να έρθει σε συμφωνία με τους εργαζομένους για τους όρους μιας γενναίας εθελουσίας εξόδου.

Τέλος, στέλνει το μήνυμα ότι το μέλλον των ΕΛΤΑ «δεν είναι ούτε η απαξίωσή τους, ούτε η παράδοσή τους στα ιδιωτικά συμφέροντα».

Η δήλωση του Μ. Κάτση
Σήμερα με κοινή ανακοίνωση οι συναρμόδιοι Υπουργοί κ.κ. Πιερρακάκης και Σταϊκούρας παρουσίασαν τις παρεμβάσεις για την αναδιάρθρωση των ΕΛΤΑ.

Τα ΕΛΤΑ χρειάζονταν άμεσες παρεμβάσεις και λύσεις τις οποίες είχαμε επισημάνει εγκαίρως ακόμα και πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας. Η κυβέρνηση ετεροχρονισμένα αναγνώρισε ότι πρέπει να καταβάλει την αποζημίωση της καθολικής υπηρεσίας που πρώτη φορά νομοθέτησε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, όπως και την ένεση ρευστότητας μέσω της εξόφλησης των οφειλών από φορείς του Δημοσίου προς τα ΕΛΤΑ, πληρώνοντας αρχικά 90 εκ € για τα έτη 2013 – 2018 και εισπράττοντας 45 εκ € οφειλών αντίστοιχα. Η ολιγωρία αυτή στοίχισε ακριβά στα ΕΛΤΑ που δεν μπόρεσαν να επωφεληθούν από την εκτόξευση της ζήτησης σε δέμα και ηλεκτρονικό εμπόριο την περίοδο της πανδημίας, όπως έπραξαν οι ιδιώτες ανταγωνιστές.

Ως αξιωματική αντιπολίτευση θεωρούμε πως η ανακοινωθείσα χρηματοδοτική παρέμβαση του κράτους στην εξυγίανση των ΕΛΤΑ με την αποζημίωση της καθολικής υπηρεσίας και την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου αποτελεί ένα σκληρό μάθημα στους νεοφιλελεύθερους που βλέπουν την ιδεοληψία «όλα τα ρυθμίζει το αόρατο χέρι της αγοράς» να καταρρέει. Άλλωστε και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει χαλαρώσει τους περιορισμούς περί των κρατικών ενισχύσεων. Διατηρούμε σοβαρές επιφυλάξεις για τις λεπτομέρειες υλοποίησης και κυρίως για το σχέδιο ανάπτυξης των ΕΛΤΑ την επόμενη μέρα.

Για εμάς αποτελεί προτεραιότητα η καθολική εξυπηρέτηση των πολιτών σε κάθε σημείο της ελληνικής επικράτειας με αξιόπιστες υπηρεσίες αλλά και η βιωσιμότητα της επιχείρησης, υπό δημόσιο έλεγχο, σε έναν κλάδο με μεγάλες αναπτυξιακές προοπτικές κυρίως στις ταχυμεταφορές. Είναι κόκκινη γραμμή, το σχέδιο αυτό να μη συνοδεύεται από κλείσιμο καταστημάτων ΕΛΤΑ στην επικράτεια και διατήρηση της παρουσίας του δικτύου ακόμα και στα πιο απομακρυσμένα σημεία της Ελλάδας παρέχοντας αξιόπιστες υπηρεσίες σε προσιτές τιμές. Δε θα ανεχθούμε την καταστρατήγηση των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων, με απολύσεις και κλείσιμο καταστημάτων όπως στις Τράπεζες, την πρόσληψη νέων υποαμοιβόμενων και ευέλικτων εργαζομένων εκτός ΑΣΕΠ όπως στη νέα ΔΕΗ, ενώ την ίδια στιγμή «μετακλητά goldenboys» λαμβάνουν προκλητικές αμοιβές. Τέλος, καλούμε την κυβέρνηση να έρθει σε συμφωνία με τους εργαζομένους των ΕΛΤΑ για τους όρους μιας γενναίας εθελουσίας εξόδου.

Το μέλλον των ΕΛΤΑ, δεν είναι ούτε η απαξίωσή τους, ούτε η παράδοσή τους στα ιδιωτικά συμφέροντα. Απαιτείται η εφαρμογή ενός βιώσιμου μοντέλου ανάπτυξης και αξιοποίησης του δικτύου, πάντοτε υπό δημόσιο έλεγχο, που θα εξυπηρετεί όλους τους πολίτες, ακόμα και εκεί που η αγορά δεν έχει κέρδος, με σεβασμό στα εργασιακά δικαιώματα.

efsyn.gr