ΑΠΟΨΕΙΣ

Το έξυπνο σχολείο

της Δέσποινας Κοτρόγια

Αναμφίβολα, ο χώρος του σχολείου οφείλει να αποτελεί ένα ασφαλές καταφύγιο, τόσο για τη παραγωγή γνώσης, όσο και για τους ίδιους τους μαθητές (υγιείς ή μη). Ιδιαίτερα για τα άτομα με ειδικές ανάγκες πρέπει να τηρούνται οι απαραίτητες προδιαγραφές και υποδομές, ώστε να μην αποσπάται η προσοχή τους από το μάθημα και να διευκολύνεται η διέλευση τους στη σχολική κοινότητα (π.χ. απαγορεύονται πλεονάζοντα αντικείμενα κοντά στα τοιχία, καθώς εμποδίζουν τη κίνηση των ατόμων με προβλήματα όρασης, που έχουν ως σημείο αναφοράς τον τοίχο κυρίως, η χρήση γυαλιστερών επιφανειών ή ο έντονος φωτισμός, που τους μπερδεύει και προτείνεται η εγκατάσταση συμβόλων που θα ειδοποιούν τα παιδιά ότι ακολουθεί σκάλα).

Οι ενέργειες αυτές εντάσσονται στα πλαίσια του καθολικού σχεδιασμού του χώρου, μία υποενότητα θα λέγαμε του «έξυπνου σχολείου». Ως «καθολική σχεδίαση» του χώρου ορίζεται η δυνατότητα αξιοποίησης και χρήσης του χώρου από τα άτομα με ποικίλες ειδικές ανάγκες, για τη καλύτερη ενσωμάτωση τους, χωρίς να καταβάλουν κοπιώδεις προσπάθειες, απευθυνόμενοι σε ένα σχολείο «αγκαλιά» για όλες τις κοινωνικές ομάδες. Όπως είχε υποστηρίξει ο Αριστοτέλης «Η ανώτερη μορφή κοινωνίας, είναι εκείνη που κλείνει μέσα της κάθε μορφή κοινωνικής συνύπαρξης, στοχεύοντας στο αγαθό και αυτό το αγαθό είναι το υψηλότερο απ’ όλα τα αγαθά».

Με βάση αυτή τη θεωρία, αναπτύχθηκε η ιδέα του «έξυπνου σχολείου», ένα εκπαιδευτικό σύστημα σύμφωνα με το οποίο οι μαθητές μπορούν να ενημερώνονται για τα μαθήματα τους, τις ώρες διδασκαλίας, τις εγκαταστάσεις του κτηρίου ή τις εργασίες τους, μέσω ηλεκτρονικών συσκευών (tablet, smartphone, laptop). Μάλιστα, έρευνες έχουν δείξει ότι αυτό το νέο πλάνο έχει ως αποτέλεσμα να καλλιεργείται στο μέχρι πρότινος παραγκωνισμένο ή μη κοινωνικά αποδεκτό άτομο μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και αναπτυγμένες νοητικές ή κινητικές ικανότητες.

Δυστυχώς, τα περισσότερα σχολεία στην Ελλάδα φαίνεται να μην τηρούν τις απαραίτητες προδιαγραφές για τη διάδοση αυτού του σχολείου, που ήδη σε άλλες χώρες ξεκινάει να ανθίζει. Ελπίζω οι εκλογές που έπονται να φέρουν τις ανάλογες αλλαγές και όλοι μαζί (εκπαιδευτικοί, γονείς, κράτος) να δραστηριοποιηθούν για την υλοποίηση του.