ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ

Black Friday σήμερα με χάος στις προσφορές – Έσπασε το ρεκόρ των καταγγελιών

Η Black Friday έφτασε και οι προσφορές από τα e-shop έχουν πάρει «φωτιά». Τι αναφέρει στο iEidiseis.gr ο Λευτέρης Ζαγορίτης, Συνήγορος του Καταναλωτή για τις ηλεκτρονικές αγορές.

Με αφορμή την Black Friday η οποία έφτασε, μιλάει στο iEidiseis.gr, ο Συνήγορος του Καταναλωτή Λευτέρης Ζαγορίτης και αναφέρει τους κινδύνους στις ηλεκτρονικές αγορές αλλά και το σκηνικό που επικρατεί την περίοδο της πανδημίας.

Όπως διευκρινίζει το 2020 οι καταγγελίες για τις online αγορές σπάνε κάθε ρεκόρ, καθώς μόνο μέχρι τις 31 Οκτωβρίου έχουν γίνει 2.770.

Χαρακτηριστικά, το 2019 οι καταγγελίες ήταν 1.300 και το 2018 ήταν 814, με αποτέλεσμα «το 2020 να έχουμε διπλασιασμό στο διπλασιασμό. Εκεί που ήταν 8% οι καταγγελίες για το ηλεκτρονικό εμπόριο, έχουν φτάσει στο 26%, ενώ το νούμερο των 2.770 αναμένεται να ξεπεραστεί κατά πολύ και θα μιλάμε για την “κορυφή του παγόβουνου”».

Ταυτόχρονα, διευκρινίζει ότι οι καταγγελίες των καταναλωτών προς τα e-shop αφορούν την μη παράδοση προϊόντος, δηλαδή «τα online καταστήματα εισέπραταν τα χρήματα, αλλά δεν παρέδιδαν το προϊόν, ούτε επέστρεψαν τα λεφτά πίσω».

Οι καταγγελίες αφορούν μικρά e-shop με πιασάρικα ονόματα για να προσελκύουν πελάτες

Επίσης, ο Λευτέρης Ζαγορίτης σημειώνει πως οι καταγγελίες αφορούν μικρά e-shop, τα οποία δεν είναι επώνυμα, αλλά έχουν «πιασάρικα ονόματα για να προσελκύουν πελάτες».

Σύμφωνα με τον Συνήγορο του Καταναλωτή, ένας συνηθισμένος τρόπος για να προσελκύουν τους πολίτες, «είναι να βάζουν προσφορές που λειτουργούν σαν κράχτης. Παραδείγματος χάριν, ένα τηλέφωνο που κοστίζει 800 ευρώ, θα φανεί ότι διατίθεται στα 500 ευρώ».

«Έτσι, ο κόσμος μπαίνει στη διαδικασία και αγοράζει κυρίως ηλεκτρονικά προϊόντα, προεξοφλώντας το τίμημα του προϊόντος. Στη συνέχεια όμως, δεν παίρνει ούτε το προϊόν, ούτε τα λεφτά του πίσω», συμπληρώνει χαρακτηριστικά.

Έχουν μπεί εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ πρόστιμα από την Γενική Γραμματεία Εμπορίου

Ακόμη, οι καταγγελίες αφορούν κυρίως την αγορά ηλεκτρονικών προϊόντων και πραγματοποιούνται συνήθως από νέους, καθώς είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία και κάνουν πιο εύκολα ηλεκτρονικές αγορές.

«Μέχρι στιγμής, έχουν μπεί εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ πρόστιμα από την Γενική Γραμματεία Εμπορίου, ύστερα από δική μας σύσταση και έχω μεταβιβάσει αναφορές για αξιόποινες πράξεις στην αρμόδια εισαγγελία», τονίζει στη συνέχεια.

Διευκρινίσεις στους εμπόρους και τους καταναλωτές

Ο Λευτέρης Ζαγορίτης αναφέρει ότι σαν Συνήγορος του Καταναλωτή έχει στείλει δύο διευκρινίσεις προς τους εμπόρους.

Να υπάρχει διαθεσιμότητα του προϊόντος. Να μην πληρώνω και να μαθαίνω εκ των υστέρων πως είναι σε έλλειψη

Πρώτον, πρέπει «να υπάρχει διαθεσιμότητα του προϊόντος. Δηλαδή όταν παραγγέλνω και πληρώνω, να μην έρχεται ειδοποίηση ότι είναι σε έλλειψη, γιατί έτσι έχει χαθεί η δυνατότητα ο καταναλωτής να ψάξει αλλού».

Δεύτερον, οι έμποροι πρέπει «να είναι συνεπείς στην παράδοση. Να μην γράφουν “παραμυθένιες” ημερομηνίες, όπως ότι θα έρθει το προϊόν σε 10 ημέρες και τελικά κάνει ένα μήνα, όπως έγινε την πρώτη περίοδο της πανδημίας».

Οι καταναλωτές θα πρέπει να ψάχνουν γνωστά μαγαζιά, παραδοσιακά που λειτουργούν χρόνια

Επίσης, στην ερώτηση τι πρέπει να προσέχει κάποιος στις online αγορές, παραπέμπει στις αναλυτικές οδηγίες που έχει δώσει στη δημοσιότητα ο Συνήγορος του Καταναλωτή, αλλά αναφέρει και τα εξής:

«Οι καταναλωτές θα πρέπει να ψάχνουν γνωστά μαγαζιά, παραδοσιακά που λειτουργούν χρόνια. Να κοιτούν τα σχόλια των προηγούμενων καταναλωτών και κατά πόσο έμειναν ευχαριστημένοι ή όχι».
«Αν είναι δυνατόν να πληρώνουν με αντικαταβολή που είναι το ασφαλέστερος τρόπος για να μην χάσουν τα χρήματα τους. Ή μέσω κάρτας γιατί αν γίνει κατάθεση στον λογαριασμό δεν είναι σίγουρο, ότι ο καταναλωτής θα πάρει τα λεφτά του πίσω. Με την κάρτα όμως υπάρχει η δυνατότητα να πάει στην τράπεζα και να τα λάβει πίσω».

ieidiseis.gr