ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ

Pizza Hut: μια εμβληματική «αποεπένδυση»

Η Pizza Hut υποτίθεται ότι έδινε μια γεύση «υψηλής» παγκοσμιοποίησης στη ζωή μας. Μόνο που τα αχάριστα Πατήσια αδιαφόρησαν γι’ αυτό το άρωμα Μανχάταν, τουλάχιστον στο επίπεδο της μαζικής κατανάλωσης ειδών πολυτελείας, μια που η εν λόγω πίτσα αυτοχαρακτηριζόταν premium quality, «πρώτης τάξεως», όπως έλεγαν οι παλιοί.

Σε άλλες πίτσες έδιναν την καρδιά τους οι Ελληνες, είτε στις ανώνυμες του φούρνου της γειτονιάς τους είτε σε άλλες επώνυμες, πιο φτηνές, πιο μεγάλες, πιο προσιτές. Ετσι, η Pizza Hut μάζεψε τα μπογαλάκια της, έκλεισε τα 16 καταστήματά της, απέλυσε 180 εργαζόμενους και μας αποχαιρέτησε.

Στην άτυπη μονομαχία «σουβλάκι εναντίον πίτσας», που διεξάγεται τα τελευταία χρόνια, νικητής φαίνεται να είναι το σουβλάκι. Σουβλατζίδικα, ψητοπωλεία ανοίγουν (και συχνά κλείνουν) με ταχύτητα αστραπής. Οχι γιατί μιλούν στην ψυχή και τα γούστα του Ελληνα, αλλά γιατί το σουβλάκι είναι μια λύση πιο φτηνή, πιο εύκολη.

Επιτρέψτε μου μια δόση αυτοναφορικότητας. Το καλοκαίρι του 2003, με αφορμή την αιφνιδιαστική επιθεώρηση του τότε υφυπουργού Ανάπτυξης, Κίμωνα Κουλούρη, στην Κεντρική Λαχαναγορά και τα κολοκυθάκια τα οποία εκείνος κράδαινε, διαμαρτυρόμενος για την υψηλή τιμή τους, έτυχε να γράψω:

«Λίγο πριν την εισαγωγή του ευρώ, προσπαθούσαμε να βρούμε κάποιο είδος πλατιάς κατανάλωσης που να στοιχίζει ακριβώς ένα ευρώ, δηλαδή αναζητούσαμε ένα βολικό μέτρο σύγκρισης, και καταλήξαμε στο… σουβλάκι με πίτα, που τότε στοίχιζε περίπου 300 δρχ., αλλά παρουσίαζε ανοδικές τάσεις… 320, 330 δρχ. “Εντάξει, θα το πάνε ένα ευρώ και θα ησυχάσουν”, λέγαμε. Σήμερα το ταπεινό σουβλάκι πωλείται γύρω στο 1,60 ευρώ (περίπου 550 δρχ.), δηλαδή σε λιγότερο από δύο χρόνια, παρουσίασε αύξηση πάνω από 80%».

Και να αναλογιστεί κανείς ότι εκείνη τη δεκαετία μιλούσαμε για τη «γενιά των 700 ευρώ», ενώ σήμερα έχουμε τη γενιά των 560 (ή των μηδέν) ευρώ και το σουβλάκι των 2,20 ευρώ, ενώ οι premium τιμές της Pizza Hut καθιστούσαν τα προϊόντα της απρόσιτα για τους πολλούς.

Σύμφωνα με τις πανηγυρικές εξαγγελίες του Κυριάκου Μητσοτάκη, η Ελλάδα είναι ένας θύλακας σταθερότητας, είναι η χώρα των ευκαιριών, και οι ξένοι επενδυτές (Αραβες, Κινέζοι, Αμερικανοί) διαγκωνίζονται για το ποιος θα πρωτοεπενδύσει εδώ. Ομως το λουκέτο στον ελληνικό κλώνο της Pizza Hut είναι μια εμβληματική «αποεπένδυση» που ταυτόχρονα δείχνει πόσες ρωγμές έχει ο θαυμαστός παγκοσμιοποιημένος κόσμος μας.

efsyn.gr